You are here: Home Lärdomar för den som vill sälja film och musik
Lärdomar för den som vill sälja film och musik
Document Actions

Lärdomar för den som vill sälja film och musik

Filed Under:

Den gångna helgen har jag fått mig, inte en, utan två tankeställare vad gäller exemplarframställning i den digitala världen.

Det börjar med att en vän till mig skickar mig en något försenad present:  Queensrÿches Mindcrime at the Moore. Han hade nog inte tänkt på att de flesta DVD-er nu för tiden är trasiga i bemärkelsen att vanliga DVD-läsare får läsfel när de försöker läsa skivan. Detta försvårar spelning av skivan på system som inte har tillgång till "sanktionerad" mjukvara, till exempel min arbetsstation. Jag har ingen TV (och följdaktligen inte heller någon traditionell DVD-spelare), så min arbetsstation är min enda möjlighet att se DVD, men tji fick jag. Vad som var tänkt som en gåva blev till ett problem.

Det är knappast någon revolutionerande lärdom att kopieringsskydd i första hand drabbar användare av legitima kopior. Lärdomen här är snarare att du som använder kopieringsskydd väljer att begränsa din marknad mot en säkrare inkomst. Men det ger dig knappast tryggare nattro, eftersom varje morgon kan föra med sig beteendeförändringen som utplånar din "säkra" marknad. Du kanske tänker: "Om de inte länge kan spela skivorna, måste de köpa dem igen." Frågan är om du hinner fram till den nya marknaden innan den fylls av något annat innehåll.

Dagen efter att jag fick den presenten bestämmer jag mig för att köpa en musik-CD till min bror, också som en något (mer) försenad födelsedagspresent.Han fick Evanescences Fallen. När jag lämnade över den, sade min bror at han sökt upp dem och lyssnat någon gång och tyckte att de var intressanta. Jag blev glad och tänkte att det nog var rätt skiva. "Jag har Spotify," sade min bror försynt. Rekommendationen att lyssna på Evanescence var kanske värd något, men det fysiska mediet var värdelös som present.

En universell musiktjänst som Spotify har en mycket mer dramatisk inverkan på användarnas beteende än fildelning.

Parallellen till övergången från FTP/Gopher/Wais till hyperlänkat medium är klar. I de tidigare medierna var tröskeln hög. Man kunde läsa igenom index-filen i toppen på FTP-filsystemet, men det var mödosamt och kryptiskt. Den värdefulla informationen utbyttes verbalt. Webben med sökmotorer sänkte tröskeln och gjorde envar till upptäcksresande. På samma sätt minskar Spotify kraftigt behovet av externa fora för att utbyta rekommendationer och göra "länkningen" mellan de artister och låtar som jag känner till och de som jag förmodligen skulle uppskatta.

Det är lätt att se Spotify som riddaren i skinande rustning som kommer att rädda artisterna undan de hemska piraterna, men frågan är om inte Spotify bara ersätter konstellationen skivbolag/STIM. En decentraliserad fildelning är skrämmande, men kan också erbjuda en verkligt annorlunda modell för distribution av film och musik - en modell som faktiskt avskaffar monopol.

Ur detta perspektiv är det fildelarna som har misslyckats med att tillhandahålla en fungerande affärsmodell för artister, snarare än skivbolagen. Fildelningen lovar ett utopia, men ger ingen väg dit.

vem ar du

Posted by Anonymous User at Jun 08, 2010 12:25 PM

Hej Shit vilken bra blogg du skriver, man blir nyfiken pa vem du ar. Sog ditt inlagg om android market po swedroid och halkade in po din blogg. Mycket intressant lasning och det vacker en hel del tankar om vad google egenligen har for dold agenda(inte nodvandigtvis mork). Klart att de vill att andriod ska blomstra och det finns stora krafter\beslut som kan gora att de lyckas(ang market\betalapps) lucky.loke at gmail.com ps det gick inte att skicka under contact for mig

HTTP/1.1 200 OK Server: Zope/(Zope 2.10.7-final, python 2.4.5, linux2) ZServer/1.1 Plone/3.1.3 Date: Fri, 20 Apr 2012 20:30:34 GMT Content-Length: 17979 Expires: Sat, 1 Jan 2000 00:00:00 GMT Content-Type: text/html;charset=utf-8 Content-Language: en-us Lärdomar för den som vill sälja film och musik — quest.windwards.net
You are here: Home Lärdomar för den som vill sälja film och musik
Lärdomar för den som vill sälja film och musik
Document Actions

Lärdomar för den som vill sälja film och musik

Filed Under:

Den gångna helgen har jag fått mig, inte en, utan två tankeställare vad gäller exemplarframställning i den digitala världen.

Det börjar med att en vän till mig skickar mig en något försenad present:  Queensrÿches Mindcrime at the Moore. Han hade nog inte tänkt på att de flesta DVD-er nu för tiden är trasiga i bemärkelsen att vanliga DVD-läsare får läsfel när de försöker läsa skivan. Detta försvårar spelning av skivan på system som inte har tillgång till "sanktionerad" mjukvara, till exempel min arbetsstation. Jag har ingen TV (och följdaktligen inte heller någon traditionell DVD-spelare), så min arbetsstation är min enda möjlighet att se DVD, men tji fick jag. Vad som var tänkt som en gåva blev till ett problem.

Det är knappast någon revolutionerande lärdom att kopieringsskydd i första hand drabbar användare av legitima kopior. Lärdomen här är snarare att du som använder kopieringsskydd väljer att begränsa din marknad mot en säkrare inkomst. Men det ger dig knappast tryggare nattro, eftersom varje morgon kan föra med sig beteendeförändringen som utplånar din "säkra" marknad. Du kanske tänker: "Om de inte länge kan spela skivorna, måste de köpa dem igen." Frågan är om du hinner fram till den nya marknaden innan den fylls av något annat innehåll.

Dagen efter att jag fick den presenten bestämmer jag mig för att köpa en musik-CD till min bror, också som en något (mer) försenad födelsedagspresent.Han fick Evanescences Fallen. När jag lämnade över den, sade min bror at han sökt upp dem och lyssnat någon gång och tyckte att de var intressanta. Jag blev glad och tänkte att det nog var rätt skiva. "Jag har Spotify," sade min bror försynt. Rekommendationen att lyssna på Evanescence var kanske värd något, men det fysiska mediet var värdelös som present.

En universell musiktjänst som Spotify har en mycket mer dramatisk inverkan på användarnas beteende än fildelning.

Parallellen till övergången från FTP/Gopher/Wais till hyperlänkat medium är klar. I de tidigare medierna var tröskeln hög. Man kunde läsa igenom index-filen i toppen på FTP-filsystemet, men det var mödosamt och kryptiskt. Den värdefulla informationen utbyttes verbalt. Webben med sökmotorer sänkte tröskeln och gjorde envar till upptäcksresande. På samma sätt minskar Spotify kraftigt behovet av externa fora för att utbyta rekommendationer och göra "länkningen" mellan de artister och låtar som jag känner till och de som jag förmodligen skulle uppskatta.

Det är lätt att se Spotify som riddaren i skinande rustning som kommer att rädda artisterna undan de hemska piraterna, men frågan är om inte Spotify bara ersätter konstellationen skivbolag/STIM. En decentraliserad fildelning är skrämmande, men kan också erbjuda en verkligt annorlunda modell för distribution av film och musik - en modell som faktiskt avskaffar monopol.

Ur detta perspektiv är det fildelarna som har misslyckats med att tillhandahålla en fungerande affärsmodell för artister, snarare än skivbolagen. Fildelningen lovar ett utopia, men ger ingen väg dit.

vem ar du

Posted by Anonymous User at Jun 08, 2010 12:25 PM

Hej Shit vilken bra blogg du skriver, man blir nyfiken pa vem du ar. Sog ditt inlagg om android market po swedroid och halkade in po din blogg. Mycket intressant lasning och det vacker en hel del tankar om vad google egenligen har for dold agenda(inte nodvandigtvis mork). Klart att de vill att andriod ska blomstra och det finns stora krafter\beslut som kan gora att de lyckas(ang market\betalapps) lucky.loke at gmail.com ps det gick inte att skicka under contact for mig